Informatii portuare

Portul Constanta este localizat pe Coasta de Vest a Marii Negre, la 179 Nm de la Stramtoarea Bosfor si la 85 Nm de la Bratul Sulina, prin care Dunarea se varsa in mare. Acopera 3,926 ha din care 1,313 ha este uscat si restul de 2,613 ha apa.
Cele doua diguri localizate spre nord si spre sud adapostesc portul care creaza cele mai sigure conditii pentru activitatile portuare. Lungimea actuala a digului dinspre nord este de 8,344 m iar a digului dinspre sud de 5,560 m. Portul Constanta are o capacitate de manipulare de 100 milioane de tone pe an si 156 locuri de stationare, din care 140 locuri sunt operationale. Lungimea totala a digului portuar este de 29.83 km, iar adancimea intre 8 si 19 metri.
Aceste caracteristici sunt comparabile celor oferite de cele mai importante porturi europene si internationale, permitand adapostirea petrolierelor cu o capacitate de 165, 000 tonaj brut si transportoare de 220, 000 tonaj brut.
In prezent, exista mai multe proiecte in desfasurare, pentru construirea mai multor locatii pentru manevrarea marfii si imbunatatirea legaturilor de transport intre Portul Constanta si interiorul tarii. Aceste proiecte sunt in principal localizate in partea de Sud a portului.

Zona de Separare a Traficului (ZST):

Schema de separare a traficului, pentru intrarea si iesirea din port este urmatoarea:

1.Zona de separare are urmatoarele limite: 44°04.75′N 028°43.77′

44°04.44′N 028°43.22′E
43°59.40′N 028°48.60′E
43°59.70′N 028°49.17′E2. 

Canalul de iesire din port are directia generala NV, cursul real este de

322°44°00.19′N 028°50.04′E
44°05.24′N 028°44.65′E.3.

Canalul de iesire din port are directia generala SE, cursul real este de

142°44°03.96′N 028°42.35′E
43°58.90′N 028°47.74′E.

Este obligatorie respectarea COLREG 1972. Lungimea canalului de navigare este de 6.4 Nm, adancimea de 21 m. Latimea canalului de navigare este de 0.8 Nm. Latimea zonei de separare este de 0.5 Nm.

Pilotaj:

Este obligatoriu pentru toate navele, cu exceptia celor ale marinei, celor folosite in serviciul public, cea pentru intretinere sau pentru controlul si supravegherea navigatiei, vasele de interventie, de pregatire, vase clinica si vase de agrement.

Pilotajul este obligatoriu pentru ancorare, ridicarea ancorei, schimbarea directiei si este disponibil 24 ore/zi. Comandantul vasului trebuie sa contacteze VTS/ VHF C 67 la intrarea in zona de jurisdictie (pe raza de 12 Nm de la pozitia: 44°10.20’N 028°39.60’E).

Pilotul poate fi contactat in VHF C 14. Limba folosita este engleza. Zona obligatorie pentru ambarcarea/ debarcarea pilotului este:

  • Pe vreme favorabila (forta vantului de pana la 4): in interiorul cercului cu o raza de 0.5 Nm de la pozitia: 44°05.06’N 028°43.06’E.
  • Pe vreme nefavorabila (forta peste 4) langa pozitia 44°06.24’N 028°42.30’E.44°06.24’N 028°42.30’E.

Puncte de acostare:

Ancorarea in rada Constantei este limitata de urmatoarele coordonate:

(A) 44°10.50′N 028°44.00′E
(B) 44°10.50′N 028°49.50′E
(C) 44°06.50′N 028°49.50′E
(D) 44°06.50’N 028°44.00′E

Meridianele de 028°46.7’E si 028°48.2’E impart zona de ancorare in 3 zone, numerotate de la vest la est:

Zona 1: Ancorarea pentru vasele de pana la 40,000 GRT (cu exceptia petrolierelor)
Zona 2: Ancorarea pentru vasele de peste 40,000 GRT (cu exceptia petrolierelor)
Zona 3: Ancorare pentru petroliere, transportoare LPG si vase care transporta marfuri periculoase

Zonele de ancorare permit o ancorare sigura, cu adancimi de 25- 30 m pentru 40 pana la 50 vase mari, cu posibilitatea unui balans complet in cazul schimbarii directiei sau curentului. Pe vreme nefavorabila, vasele mici pot intra in apele portuare cu aprobarea VTS Constanta.

Limitele portului:

Ca limite comerciale, portul Constanta se afla intre digurile de Nord si de Sud.

Harti:
BA 2284. Pilot Amiral NP 19

Densitate:

Intre 1.012 si 1.014 de la Nord la Sud in port

Conditii meteorologice:

Vant preponderent: incepand cu octombrie si toata iarna, sunt vanturi nordice puternice (pana la 9 la 10 Beaufort). Pe timpul verii, vanturi variabile, cateodata ploi.

Sistemul de semnalizare maritim:

Porturile maritime romane sunt prevazute cu un sistem modern de semnalizare maritim: geamanduri luminate si reflectoare radar.

Radar:
Supravegherea radar este efectuata in permanenta de VTS Constanta pe o raza de 12 Km.

Planuri de trafic:

Comandantul vasului este obligat sa fie in contact permanent cu VTS Constanta (VHF C 67), incepand cu intrarea acestuia in port in zona de jurisdictie, precum si la ancorare. Intrarea/ iesirea din port precum si manevrele din interiorul zonei de ancorare, va fi facuta numai cu aprobarea VTS Constanta.

Restrictii:

Intrarea in port pe timpul noptii este interzisa pentru petrolierele cu tractiune de peste 11 m. Este obligatorie asistenta la remorcare pentru vasele de peste 1,000 NRT precum si pentru petroliere, indiferent de marime.

Cautare si salvare (CSS):

In zona portuara romana de la Marea Negra, operatiunile de CSS sunt asigurate de ARSVOM (Agentia Romana de Salvare a Vietii Omenesti pe Mare- Constanta), cu doua remorci: „Hercule” (6.600 hp) si „Viteazul” (2.400 hp), precum si 11 salupe SAR. Detalii de contact:

Agentia romana de salvare a vietii omenesti pe mare Constanta
Tel:+40.241.672728, +40.341.488226, +40.341.488227
Fax:+40.241.616111
E-mail: [email protected]

Copyright 2014 Hub Dacia SRL
Container Tracing